Process Manager till ICA Sverige Verksamhetsutveckling och IT – med intresse för förändringsledning

Vill du bli vår nya kollega och arbeta med förändringsledning samt utveckla processer och identifiera enklare arbetssätt som stödjer vår verksamhet? Som Process Manager på Verksamhetsutveckling och IT (VUIT) jobbar du med att utveckla och förvalta våra processer för att nå verksamhetens mål med snabbare leveranscykler samtidigt som vi säkrar en stabil driftsmiljö.

Vi söker dig som kan förstå och formulera förbättringsbehov, förankra och driva förändringen samt formulera mätbara mål för att följa upp effekterna av arbetet. Du kommer i huvudsak att ansvara för processerna inom Service Level Management (SLM), Lifecycle Management (LCM) samt Configuration Management inom VUIT. Du kommer även att driva och delta i utveckling kopplat till andra processer såsom Incident-, Problem- och Change-management. Du kommer att få jobba med de centrala processägarna samt med både förvaltnings- och utvecklingsorganisationen.

ICA är marknadsledare och har mycket utveckling och tjänster som används inom butikerna, back office samt mot on-line-markanden. Digitalisering är ett viktigt mål för ICA och vi arbetar ständigt på att minska leveranstid, förbättra arbetssätt och processer samt följa upp leveranser på ett korrekt sätt.

Arbetsuppgifter
Som Process Manager är du en nyckelperson i att skapa de rätta förutsättningar för en god IT-leverans som ger värde till kärnverksamheten. I arbetet ingår exempelvis att planera och koordinera aktiviteter för de olika processerna och säkerställa kvaliteten i vårt system för configuration management. I en organisation med både interna och externa parter ligger stort fokus på tjänsteleveransen och i din roll följer du och mäter SLA:er samt tar fram analyser och beslutsunderlag samt föreslår lämpliga mätetal. Du bygger upp och bibehåller relationer med interna såväl som externa nyckelpersoner samt bidrar aktivt till den egna gruppens effektivitet och utveckling. Du arbetar och driver förändringar inom ICA Sverige i samarbete med den centrala funktionen och andra bolag inom ICA Gruppen.

Din profil
Du är van att arbeta i gränssnittet mellan IT och verksamhet i en miljö med många interna och externa parter. Högre certifiering inom ITIL är ett krav och erfarenhet av arbete i en stor organisation (gärna inom detaljhandeln) är önskvärt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med förändringar av processer för att stödja agil utveckling. Självklart är du intresserad och håller dig uppdaterad på nya tankar och trender inom området.

För denna tjänst vill vi att du ska helst ska utbildning och certifieringar inom:

  • Systemvetenskap eller liknande på högskolenivå
  • ITIL® Service Design, ITIL® Service Transition
  • Förändringsledning och/eller projektledning
  • Samt ha praktisk erfarenhet inom:

    • Införande av Service Level Management på taktisk nivå och goda
    • Kunskaper inom Service Asset and Configuration Management.
    • Livscykelhantering av applikationer (LCM) genom erfarenhet av vanliga förvaltningsmodeller såsom PM3 eller liknande där livscykelhantering är centralt.
    • Förändringsledning inom större organisationer.
    Som person är du

    • Talar och skriver du obehindrat på svenska och engelska (En stor del av leveransen sker på engelska)
    • Nytänkande, affärsmässig och förtroendeingivande
    • Självgående med en god förmåga att navigera i en målstyrd verksamhet, ansvarstagande och initiativrik
    • Pedagogisk med en förändringsförmåga att kunna målgruppsanpassa och sälja in ett budskap
    • Analytisk och har en förmåga att sätta sig in i nya problemfrågeställningar och att strukturera ett komplext material
    • Strukturerad och noggrann
    • Teamorienterad med en god samarbetsförmåga
    • Kommunikativ och utåtriktad
    Din ansökan
    I denna rekrytering samarbetar vi med Dfind IT. Ansök om tjänsten via www.dfind.se/it/. Ansök så snart som möjligt då urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Julian Firpo, julian.firpo@dfind.se, (072-500 1816) välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

    Kortfattat om ICA och VUIT
    ICA Sverige AB ansvarar för att stötta ICA-butikernas försäljning och att leverera varor från lager till butik, att etablera nya butiker och stötta vid förnyelse och modernisering av redan befintliga butiker. I ICA Sveriges verksamhet ingår även funktioner som arbetar med exempelvis formatutveckling, sortimentsutveckling, marknadskommunikation och logistikdrift. ICAs värderingar grundar sig på enkelhet, engagemang och entreprenörskap.

    Verksamhetsutvecklings- och IT-funktionen (VUIT) inom ICA Sverige ansvarar för leverans av verksamhetsutveckling och IT till hela ICA Sverige, såväl processutveckling, applikationsutveckling som applikationsdrift. VUIT driver tillsammans med verksamheten årligen en omfattande utvecklingsportfölj av projekt. Syftet är att vara en proaktiv partner till verksamheten och verka för helhet, långsiktighet och tvärfunktionell effektivitet både gällande verksamhetsprocesser och IT-lösningar. Målet är att säkra en kostnadseffektiv och stabil miljö, och samtidigt vara responsiva och flexibla för nya affärsmöjligheter.