KONSULTPORTRÄTT

Dfind IT:s konsult Julia Esina är team leader för IT-supporten på SKB, Svensk Kärnbränslehantering, vars uppdrag är att ta hand om allt radioaktivt avfall från de svenska kärnkraftverken. Det är ett omväxlande jobb med massor av olika arbetsuppgifter.

– IT-support är väldigt brett, allt från en medarbetare som ska ha nytt tangentbord till att hela IT-systemet kraschar. Vi har personal inom supporten på alla företagets nio enheter i Sverige, säger Julia som sitter på ett tåg när intervjun görs. Ingen ovanlig situation eftersom hon ansvarar för alla nio enheter runt om i landet.

– Det blir en del resande, konstaterar hon.

Stora möjligheter till vidareutveckling

Support är ofta ett instegsjobb inom IT, men de som arbetar på SKB har varit där länge, vilket förstås är att eftersträva.

– Medarbetarna trivs. Avdelningarna är små och det är mycket arbete under eget ansvar. Dessutom finns stora möjligheter för vidareutveckling eftersom leveransansvaret är brett.

Uppdraget för supportavdelningen består av att vara förstakontakten för alla användare, 800 medarbetare och nästan lika många konsulter, när det gäller IT på SKB.

– Vi är de första som märker om det är någon incident som påverkar IT-systemet. Idag var exempelvis växeltelefonin i Oskarshamn och Forsmark ur funktion i tunnlarna där förvaringen av kärnbränsle finns. Där finns ingen mobiltäckning varför vi är beroende av att det fasta nätet fungerar ­– annars får medarbetarna inte arbeta där nere. Vi larmar i sådana lägen och har hand om kommunikationen utåt, berättar Julia och tillägger:

– Det är kul att hjälpa till och när användarna är nöjda blir jag nöjd.

Variationen gör att du inte tröttnar

Fördelarna med att arbeta för Dfind IT är många, bland annat chansen att få uppleva olika arbetsgivare och olika arbetsplatser. Tidigare arbetade Julia för H&M, men nu alltså med kärnbränsle. Tvära kast kan tyckas, vilket är en del av charmen.

– Det är väldigt varierande vilket gör att du inte tröttnar. Jag planerar att stanna på SKB men generellt sett finns möjlighet att byta uppdrag som anställd på Dfind IT och det är positivt, konstaterar Julia och får medhåll från sin konsultchef Rasmus Svendsen.

– Julia hade inte så mycket arbetserfarenhet inom IT tidigare, men som konsult hos Dfind IT har hon fått möjlighet att jobba sig upp. När hon så småningom ville ta nästa kliv i karriären, och få personalansvar så kunde vi matcha henne mot tjänsten på SKB. Det känns bra att vi kunnat hjälpa henne utvecklas i sin roll, vilket är en av fördelarna med att vara anställd av ett företag som Dfind IT.